WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO PO UKOŃCZENIU 18 ROKU ŻYCIA ORAZ ZGŁASZANIE UTRATY LUB USZKODZENIA DOWODU OSOBISTEGO
…..............................................................
Miejsce wykonywania usługi:
Urząd Gminy Linia, pokój nr 15, na piętrze budynku.
…..............................................................
Informacje wstępne:
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium RP.
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.
- W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa rodzic, opiekun prawny lub kurator (przy składaniu wniosku wymagana jest obecność tej osoby).
- O niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą wnioskodawca powiadamia organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku.
…...............................................................
Wymagane dokumenty:
- Wypełniony druk wniosku - formularz do pobrania
https://www.gminalinia.com.pl/files/download/2775/Wniosek-o-wydanie-dowodu-osobistego.pdf
- Kolorowa fotografia osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego o wymiarach 35 x 45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrząca na wprost z otwartymi oczami nieprzysłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami. Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
- Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające osobę w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania - fotografie przedstawiające osobę z nakryciem głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny.
- Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączania fotografii przedstawiających osobę w okularach z ciemnymi szkłami jest orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.
- Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączania fotografii przedstawiającej osobę w nakryciu głowy jest zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dokument stwierdzający tożsamość osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego (dotychczasowy dowód osobisty, ważny dokument paszportowy, posiadany dokument podróży lub inny)
…...............................................................
Wniosek w postaci elektronicznej:
- Wniosek w postaci elektronicznej, opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, jest wnoszony do organu dowolnej gminy
- Do wniosku składanego w postaci elektronicznej załącza się plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 x 610 pikseli i wielkości nie przekraczającej 2,5 MB, spełniającą wyżej wymienione wymogi.
…...............................................................
Czas realizacji usługi:
- Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony.
- Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.
- Osoba odbierająca nowy dowód osobisty przedkłada dotychczasowy dowód osobisty, o ile nie została zgłoszona jego utrata.
........................................................
Inne informacje:
- Prawo do posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej.
- Pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej zamieszkujący na jej terytorium jest obowiązany posiadać dowód osobisty.
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście w organie dowolnej gminy na terytorium RP.
- Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania.
- Dowód osobisty jest dokumentem stwierdzającym tożsamość i obywatelstwo polskie osoby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej oraz Państw niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, których obywatele mogą korzystać ze swobody przepływu osób na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, uznając ten dokument za wystarczający do przekraczania granic.
…...............................................................
Zgłaszanie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego:
- Posiadacz dowodu osobistego, którego dowód osobisty został utracony lub uszkodzony, zgłasza niezwłocznie, osobiście ten fakt organowi dowolnej gminy, a posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - dowolnej placówce konsularnej RP.
- Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego posiadacza dowodu osobistego nieposiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego ograniczoną zdolność do czynności prawnych dokonuje rodzic, opiekun prawny lub kurator.
- Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego można dokonać w formie dokumentu elektronicznego, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zamówienia publiczne, w organie gminy, który wydał dowód osobisty.
https://www.gminalinia.com.pl/files/download/2775/F-SO0232.pdf
- Do zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego załącza się uszkodzony dowód osobisty, a jeżeli zgłoszenie nastąpiło w formie dokumentu elektronicznego lub w placówce konsularnej RP, dokument ten przekazuje się pocztą lub osobiście.
…..............................................................
Opłaty:
- brak opłaty
…...............................................................
Tryb odwoławczy:
W przypadku wydania decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego przysługuje odwołanie do Wojewody Pomorskiego w Gdańsku w terminie 14 dni od dnia doręczenie decyzji administracyjnej.
…...............................................................
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010r. o dowodach osobistych (Dz.U.Nr.167.poz.1131, ze. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015r. poz. 212 w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.